Vrije tijd en hobby nieuws

De psychologie van het geven van geschenken

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: De psychologie van het geven van geschenken. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: universityworcester

Elke kerst, verjaardag, jubileum en speciale gelegenheid kiezen we zorgvuldig geschenken uit en bieden deze aan onze dierbaren aan. Het is iets dat we van nature doen en de meesten van ons denken niet na over de diepere implicaties ervan. Maar het geschenk dat we kiezen en hoe we het presenteren, zegt zoveel over ons, onze relaties en de complexe sociale structuren binnen onze gemeenschap. Achter elk perfect cadeau liggen sociale, psychologische en emotionele stromingen.

De geschiedenis van het geven van geschenken

De praktijk van het schenken bestaat al sinds het begin van de menselijke beschaving. Het kan zelfs ouder zijn dan het, met onze naaste voorouders die tekenen van het geven van geschenken hebben getoond. Onderzoekers geloven dat holbewoners geschenken gaven zoals ongewoon gevormde rotsen of dierentanden om de sociale band te versterken en hun waardering aan anderen te tonen. Naarmate sociale structuren zich ontwikkelden, werden de geschenken uitgebreider en decoratiever.

Geschenken geven in pre-koloniale tijden

Al duizenden jaren houden inheemse Amerikaanse stammen zich bezig met de traditie van potlatch. De potlatch, die voornamelijk een traditie is van de Pacific Northwest-stammen, was een complexe ceremonie waarbij eigendommen en geschenken werden gegeven om de status en rijkdom van de schenker te bevestigen of te herbevestigen. Dus hoe uitgebreider de geschenken en ceremonie, hoe krachtiger de schenker. Van een machtige stamleider zou worden verwacht dat hij zijn stam, afhankelijk van hun rang, overlaadde met uitgebreide geschenken. Evenzo dicteerde de Iñupiat-traditie in Alaska dat de walvisbemanningen bij terugkeer van een succesvolle jacht het grootste deel van hun vangst aan andere stamleden gaven. Hoe meer stamleden ontvingen, hoe meer respect de walvisbemanning had.

Oude Egyptische geschenken voor het hiernamaals

Vroege verslagen van de Egyptische geschiedenis laten zien dat de overledenen werden begraven met goederen of geschenken die nodig waren voor het hiernamaals. Het was de plicht van de oudste zoon om toezicht te houden op de begrafenis van zijn ouders en ervoor te zorgen dat ze alles hadden wat ze nodig hadden. Op het absolute minimum zouden deze geschenken alledaagse voorwerpen zoals kommen, kammen en voedsel omvatten, terwijl rijkere Egyptenaren zouden worden begraven met afgoden, amuletten, juwelen, meubels en andere waardevolle spullen. Elk geschenk had een ander doel, maar de meeste dienden om de overgang van de overledene naar het hiernamaals te beschermen en te helpen.

Cadeaus geven in het oude Griekenland

In je vrije tijd, wanneer het nodig is, komt een geschenk altijd goed van pas. Het geven van geschenken speelde ook een belangrijke rol in de oude Griekse samenleving. Uitgebreide, decoratieve geschenken werden gegeven om emoties uit te drukken, relaties op te bouwen en in de geest van wederzijdse hulp of gastvrijheid – een centraal concept van de oude Griekse cultuur. Van gezinnen werd verwacht dat ze reizigers, die vermomde goden zouden kunnen zijn, in hun huizen zouden verwelkomen. Een goed onthaal omvatte het aanbieden van een maaltijd en een rustplaats aan de reizigers. Geschenken werden ook gegeven als een teken van respect en toewijding. Zo was het gebruikelijk om goden geschenken te geven in ruil voor veilige doorgang of bescherming op het slagveld.

Middeleeuwse cadeautradities

Tijdens de middeleeuwen speelde het uitwisselen van geschenken een belangrijke rol in sociale interacties. Gifting bood mensen een zinvolle manier om sociale banden te onderhouden of loyaliteit te tonen aan machtige mensen en instellingen, zoals de koning of de kerk. Bruidsschatten zijn een prominent voorbeeld van middeleeuwse geschenken die zijn ontworpen om relaties te bevorderen. Door de vader van de bruid te betrekken bij het aanbieden van weelderige geschenken aan de bruidegom in ruil voor het trouwen en voor zijn dochter zorgen, dezeverlovingsgeschenken omvatten land, geld, vee of edele metalen. Op de een of andere manier worden geschenken gebruikt om liefde en toewijding tussen twee partners te symboliseren, wat samenvalt met de theorie van ‘symbolisch interactionisme’, die stelt dat mensen communiceren door middel van symbolen. Wat kopen mannen bijvoorbeeld meestal voor hun partners wanneer ze liefde of toewijding proberen uit te drukken? De go-to zijn meestal bloemen, omdat ze kunnen worden geïnterpreteerd om gevoelens van liefde te symboliseren met hun geurige schoonheid.

Waarom geven we cadeaus?

Omdat geschenken zo’n belangrijke rol spelen in ons sociale weefsel, geven we geschenken om vele, soms tegenstrijdige redenen. Soms vereist onze cultuur het, bijvoorbeeld kerst- of verjaardagscadeautjes . Op andere momenten bouwt en versterkt het relaties met familieleden en potentiële partners, en dit kan om verschillende redenen worden gedaan. We geven vaak geschenken om onze band met anderen te herbevestigen of tot stand te brengen, wat betekent dat ze een weerspiegeling zijn van zowel de gever als de ontvanger, evenals hun unieke relatie. Door een geschenk te geven aan iemand om wie we geven, kunnen we onze gevoelens en waardering voor hen uiten. Sommige sociologen denken zelfs dat we alleen geschenken geven aan mensen met wie we een relatie willen. In zijn boek The Gift betoogt de Franse socioloog Marcel Mauss dat het niet geven of afwijzen van een geschenk in wezen een afwijzing van de relatie is.

Social media, ervaringen en cadeaus geven

Sociale media zijn een platform geworden dat we kunnen gebruiken om ons gewenste zelfbeeld te projecteren, waardoor ook het cadeau-geven verandert. Als iemand zijn partner trakteert op een romantische vakantie , is de kans groot dat deze ervaring gedeeld wordt op Facebook of Instagram. Deze mogelijkheden om te delen bieden ‘sociale media-valuta’ en kunnen de sociale status van de gever verhogen door het vermogen van de foto om hun welwillendheid over te brengen, of het kan heel publiekelijk hun toewijding en toewijding aan de relatie symboliseren.

Meest populaire cadeaus en cadeau-ideeën

Dus, welke soorten geschenken zijn populair in de huidige samenleving? Onderzoek toont aan dat 63% van de Britten entertainmentgerelateerde geschenken zoals cd’s of dvd’s koopt, terwijl 57% kleding koopt en 47% voedsel- en drankgerelateerde geschenken. Andere veelvoorkomende cadeau-ideeën zijn cadeaubonnen, gepersonaliseerde cadeaus en ervaringen .

Uit recent onderzoek van de Universiteit van Toronto Scarborough blijkt dat het geven van een ervaring je relatie met de ontvanger meer versterkt dan een fysiek geschenk. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat ervaringsgeschenken sterkere emotionele reacties uitlokken terwijl ze worden genoten. Als je bijvoorbeeld over een kartbaan racet, komt er adrenaline vrij tijdens het masserenontspanning bieden. Desalniettemin is het bij het selecteren van een ervaring nog steeds belangrijk om rekening te houden met de ontvanger om ervoor te zorgen dat je iets kiest dat geschikt is, waar ze naar uitkijken.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button