Onderwijs en Onderzoek nieuws

De vaardigheid van geduld

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: De vaardigheid van geduld. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: TEDx Talks

Geduld is een schone zaak! Of, zo luidt het gezegde tenminste. Maar is het echt? Geduld wordt gedefinieerd als “het vermogen om vertraging, problemen of lijden te accepteren of te tolereren zonder boos of overstuur te worden”, een definitie met verschillende belangrijke componenten. Geduld is ook een vaardigheid. We kunnen werken aan het vergroten van ons vermogen om geduldig te zijn en deel te nemen aan praktijken om een geduldiger persoon te worden. Voordat we kijken hoe we meer geduld kunnen ontwikkelen, is het beste om te definiëren waar we het eigenlijk over hebben. Geduld (of het gebrek daaraan – ongeduld) ontstaat als reactie op een soort moeilijkheid of vertraging in het leven die niet volgens verwachting verloopt. Er kan nauwelijks een dag geleefd worden zonder iets tegen te komen dat onze plannen verstoort, en dus zouden we kunnen zeggen dat de “verstoringen” of “verstoringen” een normaal onderdeel van het leven zijn; anders verwachten zal het moeilijk maken om geduldig te zijn.

Acceptatie

Zou het kunnen dat een van de strategieën voor het ontwikkelen van de vaardigheid geduld is om onze verwachtingen aan te passen zodat ze realistischer zijn? We kunnen leren om “verstoringen” te verwachten. We zien ook dat een deel van de bovenstaande definitie van geduld “het vermogen om te accepteren of te tolereren” is. Acceptatie, wat een verkeerd begrepen woord. Acceptatie wordt vaak verward met ‘geliefd’ of ‘goedgekeurd’, maar acceptatie is meer een idee van overgave. Er gebeuren veel dingen in het leven die ongewenst zijn. Onze optie is om ertegen te vechten en te proberen het te veranderen – of ons over te geven en het als realiteit te accepteren. Overgave heeft de neiging om een negatieve connotatie te hebben, waarschijnlijk door het gebruik ervan in de context van oorlog. Toch geven we ons voortdurend over aan bepaalde realiteiten en denken niet twee keer na. Er is veel in de natuur waar we ons aan overgeven; zoals zwaartekracht, seizoenen, daglicht en duisternis. Wij beschouwen overgave aan die realiteiten niet als een slechte zaak. Waarom? Het is omdat we zeker weten dat we die specifieke realiteit niet kunnen veranderen, dus kiezen we ervoor om er niet tegen te vechten; in plaats daarvan accepteren we de realiteit.

Gevoelens

Ongeduld ontstaat vaak als we ons niet overgeven aan een situatie waar we echt niet tegen kunnen. Vast komen te zitten in het verkeer, te laat wachten op een vergadering of buitenspel worden gezet door de fout van iemand anders zijn voorbeelden van de noodzaak om ons over te geven aan een realiteit die we niet kunnen veranderen. Het laatste onderdeel van de definitie van geduld is het accepteren of tolereren van de situatie zonder boos of overstuur te worden. Het helpt om het gevoel van woede te scheiden van het gedrag van woede. We kunnen ons gedrag kiezen, maar we kunnen onze gevoelens niet kiezen. Gevoelens gebeuren gewoon. Als we iets voelen, hebben we de verantwoordelijkheid om dat gevoel te beheersen en te kiezen welk gedrag we zullen vertonen als reactie op dat gevoel. Hoe kies je ervoor om je te gedragen te midden van een sterk gevoel? Het geheim zit in onze gedachten. Wat we kiezen te denken als reactie op een gevoel, kan het gevoel versterken of kalmeren. Wat we denken als reactie op een gevoel, stelt ons in staat om onze reactie of ons gedrag op dat gevoel te kiezen. Dit mentale proces is cruciaal bij het ontwikkelen van de vaardigheid geduld. Hoewel het ontwikkelen van de vaardigheid geduld werk is, heeft het veel voordelen om een geduldiger persoon te worden. Geloof het of niet, geduld is goed onderzocht. De volgende zijn slechts enkele van de voordelen van een geduldig persoon zijn.

Geduld helpt je om een gezonde houding te ontwikkelen

Stress en woede zijn vaak het gevolg van ongeduldig zijn, en ze zijn gekoppeld aan tal van fysieke “op stress gebaseerde ziekten”. Enkele voorbeelden zijn hypertensie, hoog cholesterol, zweren, hartaandoeningen en beroertes. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hoger scoren op geduld een lager algemeen stressniveau hebben en minder lichamelijke aandoeningen die verband houden met stress. Een gebrek aan geduld leidt er vaak toe dat je ongelukkig, prikkelbaar bent, je focust op het negatieve en uiteindelijk gelooft dat niets ooit je zin lijkt te krijgen. Geduld verbetert je vermogen om tegenslagen te accepteren en veel meer van het leven te genieten. Er is een gezegde; “Goede dingen komen naar degenen die wachten.” Geduld stelt u in staat om door te zetten en productievere beslissingen te nemen, wat vaak leidt tot meer succes.

Geduldig mensen hebben een groter gevoel van dankbaarheid

De vaardigheid van geduld zal je helpen om minder gefocust te zijn op wat ‘niet gebeurt’ en meer gericht op aanwezig zijn bij het leven zoals het zich voordoet. Op dezelfde manier helpt geduld je om je te concentreren op wat goed is en om dankbaar te zijn. In feite versterken geduld en dankbaarheid elkaar. Hoe dankbaarder je bent voor wat goed is, helpt je om geduldiger te worden, en geduld stelt je in staat om het rustiger aan te doen en op te merken wat er goed gaat. Het kan je helpen te voorkomen dat je geïrriteerd raakt, defensief wordt en kwetsende dingen zegt. Het kan je vertragen en overhaaste, egoïstische beslissingen voorkomen.

Vertragen

Geduld helpt bij het ontwikkelen onderwijs van de cruciale relationele vaardigheid empathie – het vermogen om het leven te begrijpen vanuit het perspectief van een ander. Als je ongeduldig bent, ben je naar binnen gericht, op jezelf, op wat je niet ontvangt. Aan de andere kant, als je geduldig bent, ben je naar buiten gericht, in staat om na te denken en zorg en compassie voor de ander te kiezen. Geduld is een vaardigheid die kan worden geleerd en geoefend, en het is een gevolg van de keuze om denken boven gevoel te benadrukken. Hier zijn enkele suggesties om de vaardigheid geduld te ontwikkelen (ik ben blij dat u geduldig genoeg was om erop te wachten). De meesten van ons leven in een snel tempo, wat geduld moeilijk maakt. Misschien hebben degenen die “de tijd nemen om aan de rozen te ruiken” iets op het spoor. Heel praktisch kun je op je ademhaling letten. Vertraag je ademhaling, adem diep in en zet je longen volledig uit. Door een paar langzame “kalmerende ademhalingen” te nemen, kunt u zich mentaal opnieuw concentreren.

Denken

Het gebruik van gedachten om emoties te beheersen is de sleutel tot het ontwikkelen van geduld. U kunt dit proces beginnen door u te concentreren op het grote geheel. Vraag jezelf af wat waar is over jou, de andere betrokkenen of de situatie als geheel, en denk na over die waarheden. Voorbeelden zijn: “Ik heb eerder met succes omgegaan met tegenslag.” “De andere betrokkenen doen hun best en willen ook een succesvol resultaat.” Een ander aspect van denken is het vermijden van denken in dichotomieën, zoals in dingen die goed of slecht zijn, goed of fout. De meeste situaties in het leven bevinden zich in de grijze gebieden, een combinatie van positieven en negatieven, en voor de meeste problemen of situaties in het leven is er meer dan één manier om het op te lossen.

Kiezen

Zelfpraat is een cruciaal aspect van denken, omdat we onze gedachten kunnen kiezen. Als we dat doen, verandert ook de chemie van de hersenen. Wanneer we ervoor kiezen te denken dat we onze verwachtingen zullen bijstellen en proberen geduldig te zijn, zorgt dit er feitelijk voor dat ons centrale zenuwstelsel zich ontspant en de afgifte van adrenaline vermindert. Het kan ook helpen om ervoor te kiezen om na te denken over het grotere geheel. Vaak zijn de moeilijkheden die ongeduld veroorzaken kleinere dingen; of zijn op zijn minst slechts een deel van je leven. We kunnen ervoor kiezen om ons te concentreren op één specifieke moeilijkheid in het leven, of we kunnen kijken naar veel andere gebieden die goed zijn. Dit zal ons in staat stellen een „houding van dankbaarheid” aan te kweken.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button