Gezondheidszorg en welzijnszorg nieuws

De voordelen van kruiden

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: De voordelen van kruiden. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Respiratory Therapy Zone

Kruiden zijn het bladgedeelte van een plant die wordt gebruikt bij het koken – deze kunnen vers of gedroogd worden gebruikt. Elk ander deel van de plant, dat gewoonlijk wordt gedroogd, wordt een specerij genoemd. Deze omvatten bijvoorbeeld schors (kaneel), bessen (peperkorrels), zaden (komijn), wortels (kurkuma), bloemen (kamille), knoppen (kruidnagel) en stempels van bloemen (saffraan). Kruiden zijn een fantastische manier om smaak en kleur toe te voegen aan elk soort gerecht of drankje, zoet of hartig, zonder toevoeging van vet, zout of suikers. Naast smaak en kleur hebben ze ook allemaal hun eigen reeks gezondheid bevorderende eigenschappen.

Gezondheidsvoordelen van kruiden

Het consumeren van kruiden kan helpen bij het voorkomen en beheersen van hartaandoeningen, kanker en diabetes. Het kan ook helpen om bloedstolsels te verminderen en ontstekingsremmende en antitumorale eigenschappen te bieden. Onderzoek is aan de gang, maar studies hebben aangetoond dat: • Knoflook, lijnzaad, fenegriek en citroengras kunnen helpen het cholesterol te verlagen.

• Knoflook is nuttig voor mensen met een licht verhoogde bloeddruk.

• Fenegriek kan helpen de bloedsuikerspiegel en insulineactiviteit onder controle te houden (net als lijnzaad, lijnzaad en kaneel).

• Knoflook, uien, bieslook, prei, munt, basilicum, oregano, salie en vele andere kruiden kunnen helpen beschermen tegen kanker.

• Kruiden zijn rijk aan antioxidanten , vooral kruidnagel, kaneel, salie, oregano en tijm, door te helpen bij het verminderen van lipoproteïnen met een lage dichtheid (‘slechte’ cholesterol). Verse kruiden bevatten vaak hogere antioxidantengehaltes in vergelijking met verwerkte of gedroogde kruiden. Als je kruiden gebruikt om hun gezondheid bevorderende aspecten in de eerste plaats te benutten, probeer dan jouw verse kruiden toe te voegen aan het einde van het koken of als je ze serveert om deze eigenschappen te behouden.

Goede kruiden- en voedselcombinaties

Er zijn onbeperkte manieren om kruiden te gebruiken bij het koken. Hier zijn enkele traditionele combinaties om je op weg te helpen:

• basilicum – pesto, tomatensaus, tomatensoep, tomatensap, aardappelgerechten, gamba’s, vlees, kip en gevogelte, pasta, rijst, eiergerechten, aardbeien

• laurierblaadjes – soepen, stoofschotels, stoofschotels, marinades van vlees en gevogelte, bouillon

• chili – vlees, kip en gevogelte, schaaldieren, tomatengerechten, curries

• bieslook – salades, kip, soepen, kaasgerechten, eiergerechten, mayonaise, vinaigrettes

• koriander – Aziatische gerechten, roerbakgerechten, curry’s, soepen, salades, zeevruchten, guacamole

• dille – salades, sauzen, vis, zure room, kaas- en aardappelgerechten

• venkel – vullingen, sauzen, zeevruchten, salades

• knoflook – soepen, sauzen, pasta, vlees, kip, schaaldieren, pesto, saladedressings, brood

• gember – cakes, koekjes, Aziatische gerechten

• citroengras – Aziatische gerechten, roerbakgerechten, curry’s, zeevruchten, soepen, thee

• marjolein – vlees, vis, eiergerechten, kaasgerechten, pizza

• munt – dranken, zoetwaren, vlees, kip, yoghurt, desserts, sauzen, groentegerechten

• oregano – kaasgerechten, eiergerechten, tomatensaus, pizza, vlees, vulling, brood, pasta

• peterselie – pesto, eiergerechten, pasta, rijstgerechten, salades, boter, sauzen, zeevruchten, groentegerechten

• rozemarijn – vis, gevogelte, vlees, brood, sauzen, soepen

• salie – vullingen, tomatengerechten, kaasgerechten, pompoengerechten, kipgerechten

• dragon – saladedressing, eiergerechten

• tijm – chowders, brood, kip en gevogelte, soepen, bouillon, stoofschotels, vullingen, boter, kaas, mayonaise, mosterd, azijn. Onthoud dat voor gezondheidsvoordelen, boters en crèmes het best kunnen worden bewaard voor soms in plaats van voor alledaags voedsel.

Tips voor het koken met kruiden

Suggesties voor het koken met kruiden zijn onder meer:

• Gedroogde kruiden zijn sterker van smaak dan verse. Als algemene regel geldt dat een theelepel gedroogde kruiden gelijk is aan 4 theelepels verse.

• Als je regelmatig kruiden gebruikt, wil je misschien een ‘bouquet garni’ maken door gehakte en gemengde kruiden in kleine mousselinezakjes te binden – deze kunnen aan je kookkunsten worden toegevoegd voor smaak, maar verwijderd worden voordat je ze serveert.

• Sommige kruiden zijn sterker dan andere (zoals rozemarijn en peterselie) en behouden hun smaak tijdens het kookproces – deze kunnen aan het begin van het koken worden toegevoegd.

• Sommige kruiden worden alleen gebruikt om een gerecht op smaak te brengen, maar worden niet gegeten, bijvoorbeeld laurierblaadjes.

• De smaak van kruiden vervaagt met de tijd, dus gooi gedroogde kruiden na 12 maanden weg.

• Gedroogde hele kruiden, waarvan de bladeren nog aan hun steel zitten, hebben een sterkere smaak dan losse bladeren die in pakjes of potten worden verkocht.

Kruidencombinaties

Hoewel je één soort kruid tegelijk kunt gebruiken, zijn er veel geweldige combinaties die ook goed werken. Enkele traditionele combinaties zijn:

• basilicum – met bieslook, chili, knoflook, oregano

• laurier – met peterselie, tijm, knoflook, oregano, marjolein

• chili – met koriander, knoflook, gember, citroengras, munt, oregano

• bieslook – met basilicum, knoflook, dragon

• dille – met bieslook, knoflook, peterselie, dragon

• knoflook – met basilicum, rozemarijn, salie, venkel, chili, koriander

• oregano – met basilicum, peterselie, bieslook, tijm, laurier, chili

• salie – met rozemarijn, knoflook, marjolein

• tijm – met laurier, peterselie, knoflook, rozemarijn.

Aangezien ons voedsellandschap voortdurend evolueert, vooral met de invloed die nieuwe migrantengroepen met zich meebrengen, neemt ook de beschikbaarheid van kruiden toe die voorheen ongewoon waren in Australië. Vietnamees eten staat er bijvoorbeeld om bekend zoveel kruiden te gebruiken dat er soms meer kruiden dan slablaadjes in een Vietnamese salade zitten. Inheemse ingrediënten zoals citroenmirte, riviermunt en peperbes beginnen ook steeds meer beschikbaar te komen.

Wees avontuurlijk met kruiden

Kruiden kunnen op een onbeperkt aantal manieren worden gebruikt. Hoe meer je kruiden gebruikt, hoe avontuurlijker je wordt. Weet je niet waar je moet beginnen?

• Volg een recept dat vraagt om een of twee kruiden die je nog niet eerder hebt gebruikt.

• Experimenteer met het gebruik van andere kruiden in plaats van kruiden die in een recept worden genoemd om te zien hoe het gerecht eruitziet.

• Maak je eigen bouquet garni.

• Kweek wat kruiden in potten op je vensterbank of in de tuin voor gebruik bij het koken.

• Bezoek bijvoorbeeld een Aziatische markt om te experimenteren met nieuwe smaken. Naast het versterken van de smaken, geuren, het uiterlijk en de texturen in jouw maaltijden, geldt ook dat hoe meer kruiden je probeert, hoe groter de verscheidenheid aan potentiële gezondheidsvoordelen die je waarschijnlijk zult ontvangen.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button