Gezondheidszorg en welzijnszorg nieuws

Fietsen gezondheidsvoordelen

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: Fietsen gezondheidsvoordelen. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Curious Kittle

Om fit en gezond te zijn, moet je fysiek actief zijn. Regelmatige lichaamsbeweging kan je helpen beschermen tegen ernstige ziekten zoals zwaarlijvigheid, hartaandoeningen, kanker, psychische aandoeningen, diabetes en artritis. Regelmatig fietsen is een van de beste manieren om het risico op gezondheidsproblemen die samenhangen met een zittende levensstijl te verminderen. Fietsen is een gezonde, low-impact oefening die kan worden genoten door mensen van alle leeftijden, van jonge kinderen tot oudere volwassenen. Het is bovendien leuk, goedkoop en goed voor het milieu. Naar het werk of naar de winkel fietsen is een van de meest tijdbesparende manieren om regelmatige lichaamsbeweging te combineren met je dagelijkse routine. Elke dag fietsen naar schatting een miljard mensen – voor vervoer, recreatie en sport.

Fietsen voor gezondheid en fitness

Het duurt slechts twee tot vier uur per week om een algemene verbetering van jouw gezondheid te bereiken. Fietsen is:

• Lage impact – het veroorzaakt minder spanning en blessures dan de meeste andere vormen van lichaamsbeweging.

• Een goede spiertraining: tijdens het fietsen worden alle belangrijke spiergroepen gebruikt.

• Makkelijk – in tegenstelling tot sommige andere sporten, vereist fietsen geen hoge niveaus van fysieke vaardigheid. De meeste mensen weten hoe ze moeten fietsen en als je het eenmaal hebt geleerd, vergeet je het niet meer.

• Goed voor kracht en uithoudingsvermogen – fietsen verhoogt het uithoudingsvermogen, de kracht en de aerobe conditie.

• Zo intens als je wilt – fietsen kan om te beginnen met een zeer lage intensiteit, als je herstelt van een blessure of ziekte, maar kan worden opgebouwd tot een veeleisende fysieke training.

• Een leuke manier om fit te worden – het avontuur en de frisse lucht die je krijgt als je van heuvels afdaalt en buiten bent, betekent dat je meer kans hebt om regelmatig te blijven fietsen, in vergelijking met andere fysieke activiteiten die je binnen houden of speciale tijden of plaatsen vereisen.

• Tijdbesparend – als vervoermiddel vervangt de fiets de zittend (zittende) tijd die wordt besteed aan het besturen van motorvoertuigen of het gebruik van trams, treinen of bussen door gezonde lichaamsbeweging.

Gezondheidsvoordelen van regelmatig fietsen

Fietsen is vooral een aerobe activiteit, wat inhoudt dat je hart, bloedvaten en longen allemaal een work-out krijgen. Je zult dieper ademen, transpireren en een verhoogde lichaamstemperatuur ervaren, wat jouw algehele conditie zal verbeteren. Fietsen kan zowel de fysieke als de mentale gezondheid verbeteren en de kans op veel gezondheidsproblemen verkleinen.

Obesitas en gewichtsbeheersing

Fietsen is een goede manier om het gewicht onder controle te houden of te verminderen, omdat het je stofwisseling verhoogt, spieren opbouwt en lichaamsvet verbrandt. Als je probeert af te vallen, moet fietsen worden gecombineerd met een gezond eet plan. Fietsen is een comfortabele vorm van lichaamsbeweging en je kunt de tijd en intensiteit wijzigen – het kan langzaam en gevarieerd worden opgebouwd om bij jou te passen. Onderzoek suggereert dat je door middel van lichaamsbeweging minstens 8.400 kilojoule (ongeveer 2.000 calorieën) per week zou moeten verbranden. Door regelmatig te fietsen verbrand je ongeveer 1.200 kilojoule (ongeveer 300 calorieën) per uur. Als je twee keer per dag fietst, lopen de verbrande kilojoules al snel op. Brits onderzoek toont aan dat een fietstocht van een half uur per dag in een jaar tijd bijna vijf kilo vet verbrandt.

Hart- en vaatziekten en fietsen

Hart- en vaatziekten zijn onder meer beroerte, hoge bloeddruk en een hartaanval. Regelmatig fietsen stimuleert en verbetert je hart, longen en bloedsomloop, waardoor je risico op hart- en vaatziekten afneemt. Fietsen versterkt jouw hartspieren, verlaagt de rustpols en verlaagt het vetgehalte in het bloed. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die met de fiets naar het werk gaan twee tot drie keer minder worden blootgesteld aan vervuiling dan autoforenzen, waardoor hun longfunctie verbetert. Een Deens onderzoek dat gedurende 14 jaar werd uitgevoerd onder 30.000 mensen van 20 tot 93 jaar, wees uit dat regelmatig fietsen mensen beschermde tegen hartaandoeningen. Psychische aandoeningen zoals depressie, stress en angst kunnen worden verminderd door regelmatig te fietsen. Dit komt door de effecten van de oefening zelf en door het plezier dat fietsen kan brengen.

Kanker en fietsen

Veel onderzoekers hebben de relatie tussen lichaamsbeweging en kanker bestudeerd, vooral darm- en borstkanker. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je fietst, de kans op darmkanker kleiner wordt. Er zijn aanwijzingen dat regelmatig fietsen het risico op borstkanker vermindert. Het percentage diabetes type 2 neemt toe en vormt een ernstig probleem voor de volksgezondheid. Gebrek aan fysieke activiteit wordt beschouwd als een belangrijke reden waarom mensen deze aandoening ontwikkelen. Grootschalig onderzoek in Finland wees uit dat mensen die meer dan 30 minuten per dag fietsten een 40 procent lager risico hadden om diabetes te ontwikkelen.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button