Gezondheidszorg en welzijnszorg nieuws

Gezondheidsvoordelen van het nemen van een bad

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: Gezondheidsvoordelen van het nemen van een bad. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Dr. Eric Berg DC

Zwemmen heeft een lange en gedetailleerde geschiedenis. Onszelf onderdompelen in water, of het nu in een badkuip of in een natuurlijk water is, is iets wat we doen voor zowel persoonlijke hygiëne, vrije tijd en gezondheid. Er is niets leukers dan op een warme dag in de oceaan te zwemmen of in de koudere maanden een warm, geurig bad te nemen. Hydrotherapie wordt al eeuwenlang beoefend. Zowel het gebruik van warm als koud water kan gunstige effecten hebben op het lichaam. Kokend water kan op natuurlijke wijze worden gewonnen uit een hete bron en veel plaatsen zoals Nieuw-Zeeland en IJsland hebben natuurlijk voorkomende hete baden die mensen kunnen gebruiken om te profiteren van het mineraalrijke water.

Evenzo kan cryotherapie of het nemen van ijsbaden helpen om spierspanning te verminderen en veel atleten, waaronder hardlopers, zullen zichzelf onderdompelen in ijskoud water om de schade of spanning veroorzaakt door inspanning tegen te gaan. Ongeacht de temperatuur zijn de voordelen van het nemen van een bad wetenschappelijk bewezen en kunnen ze zorgen voor een optimale gezondheid van lichaam en geest.

Een bad nemen kan je helpen om gemakkelijker te ademen

Hoewel baden bij hoge temperaturen jouw hart onnodig kan belasten, vooral als je een reeds bestaande hartaandoening heeft, zal het nemen van een warm bad jouw hart sneller laten kloppen en een gezonde training geven. Ondergedompeld zijn in water langs je borst met je hoofd naar buiten, kan een goede invloed hebben op je longcapaciteit en zuurstofopname. Er zijn twee factoren die hieraan bijdragen; de temperatuur van het water en de druk die het water op jouw borst en longen uitoefent. Wanneer het water warmer is en jouw hart sneller klopt, kan jouw zuurstofopname worden verbeterd en kan de gecreëerde stoom jouw sinussen en borstkas zuiveren. Onderdompeling in water kan pijn en ontstekingen verminderen en ook het zenuwstelsel kalmeren, stress en angst in het lichaam verminderen en je humeur verbeteren. Hydrotherapie kan mensen helpen die lijden aan multiple sclerose, omdat de temperatuur en druk van het water de ruggengraat zachtjes verlicht van pijn en ongemak.

Baden is goed voor jouw spieren, gewrichten en botten

Het is aangetoond dat strekken en bewegen in water een lage impact heeft op de gewrichten, spieren en botten, maar zeer effectief is bij het bieden van een adequate training door middel van weerstand. Ook is er minder kans op blessures voor mensen die risico lopen op vallen, wat water bewegen ideaal maakt voor ouderen. Een warm bad zorgt niet alleen voor een betere doorbloeding van het bloed, maar ook voor meer zuurstof doordat u dieper en langzamer kunt ademen, vooral wanneer je stoom inademt. Het nemen van een warm bad of spa kan bacteriën doden en de immuniteit verbeteren. Het kan de symptomen van verkoudheid en griep verlichten. Blootstelling aan vocht door baden en stomen is een geweldige manier om het lichaam in alle opzichten te hydrateren. Het menselijk lichaam bestaat grotendeels uit water en daarom worden we aangemoedigd om er veel van te drinken. Maar er in onderdompelen is ook buitengewoon heilzaam. We kunnen dit verbeteren door bepaalde oliën of zouten toe te voegen aan een bad of door te baden in een natuurlijk water of zwembad, rijk aan natuurlijk voorkomende mineralen.

Je kernlichaamstemperatuur zal optimaal zijn door te baden

Er is geen snellere en aangenamere manier om je lichaamstemperatuur te reguleren dan door te baden. Op een koude dag zal het nemen van een warm bad of spa je zeker opwarmen. Een duik in de koude oceaan midden in de zomer is onmiskenbaar de beste manier om af te koelen. Bewijs heeft aangetoond dat baden, of het nu in koud of warm water is; thuis in een vaartuig of in een natuurlijk water kan veel gezondheidsvoordelen hebben zonder nadelige effecten. Het is echter aan te raden om een gezondheidsprofessional te raadplegen als er reeds bestaande gezondheidsproblemen of ziekten aanwezig zijn voordat u aan enige vorm van hydrotherapie begint.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button