Vakantie

Test voor vakantie

Batterij

Hallo allemaal, welkom bij weer een video over het bereik van de test. Dit is de Audi Q4 Sportback 40 e-tron. In deze video wil ik het bereik in echte rijomstandigheden ontdekken . Ik zal de actieradius op de snelweg testen om de minimale actieradius te achterhalen. Dan zal ik ook een tweede actieradiustest doen in de stad bij lagere gemiddelde snelheden om de maximale actieradius te kennen . Ik wilde ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden aan een snel lader. De Audi Q4 Sportback 40 e-tron is een volledig elektrische auto met een WLTP-bereik van 534 km*. Hij heeft een lithiumbatterij met een netto capaciteit van 76,6 kWh, ook wel 77 kWh genoemd.

Snelheid

Hij is achterwiel aangedreven en heeft een vermogen van 204 pk. Ik ga eerst het bereik testen op de snelweg. Ook op landweggetjes wordt in deze test een beetje sportief gereden. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 90%. Ik deed de test in december en het was tussen de 9 en 12 graden tijdens dit deel van de test. Het eerste deel van de test is een rit van 101 km, puur op de snelweg, met 120 km/u. De batterij is tot 60% gedaald en het gemiddelde verbruik is 22 kWh. Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 348 km. Ik ga nu van de snelweg af voor wat sportief rijden op landweggetjes. Dit stuk was 26 km en het gemiddelde verbruik is met 21,2 kWh wat lager dan op de snelweg. Na dit onderdeel is het totale gemiddelde verbruik 21,9 kwh. De actieradius is nu vergroot tot 350 km. Nu rijden we helemaal terug via de snelweg. Laten we eens kijken naar het eindresultaat. De batterij is tot 23% gedaald en de totale lengte van de rit was 231 km. Het gemiddelde verbruik was 20,8 dus de totale actieradius op de snelweg is 368 km. Voor de goede orde, ik heb de batterij na dit deel van de test leeggereden, verder naar 13% met een mix tussen snelweg en stad rijden en met een verandering in temperatuur en ik bleef toch op een verbruik van 20,8 kWh. Later in deze video test ik de actieradius bij lagere gemiddelde snelheden, maar laten we eerst de auto even opladen. De Audi Q4 Sportback 40 e-tron is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de Q4 Sportback e-tron worden opgeladen met AC en DC. Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snel lader. De Q4 Sportback 40 e-tron kan snel opladen met een snelheid tot 125 kW. Audi zegt In ideale omstandigheden kan de Q4 40 e-tron voldoende elektriciteit opladen om in ongeveer tien minuten ongeveer 130 kilometer (WLTP) af te leggen.

Oplaadsnelheid

Het duurt ongeveer 38 minuten om de batterij van 5% terug tot ong. 80% op te laden. Aan het begin van de test staat de batterij op 13%. Het is 5 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u10 min zou duren . Om de batterij volledig op te laden. Ik zal een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten reden we met een laadsnelheid van ongeveer 103 kW. De batterij nam toe tot 33% en we wonnen ongeveer 88 km op de actieradius-indicator. Na 30 minuten is de batterij op 72%. De actieradius staat op 300 km, dus 239 km gewonnen. Ik heb geen AC-laadtest gedaan met het sportback-model. In de zomer heb ik echter een AC-laadtest gedaan met de Q4 40 e-tron. Aan het einde van deze video zal ik wat informatie over mijn testresultaten delen. Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik deed deze test de dag na de snelwegtest. Deze dag was het een stuk kouder. De temperatuur tijdens dit deel van de test lag tussen de 5,5 en 8 graden. Het was ook mistig. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 66%. Het eerste stuk van 20 km was dus puur stadsrijden in Brussel, wat een grote stad is. De batterij staat op 60% en het gemiddelde verbruik was 20,9 kWh wat vrij hoog is. De actieradius op basis van dit verbruik is 367 km. Dit komt vooral door de vele stoplichten en het drukkere verkeer wat resulteert in veel stop-and-go-rijden. Daarna was ik nog steeds in een stedelijk gebied, maar met meer mogelijkheid om continu te rijden.

Sportback

Ik heb de batterij leeggemaakt tot 35%. Zoals je kunt zien is het verbruik flink gedaald en over een rit van 124 km en mijn eindverbruik was 17,4 kwh. Dit resulteert in een actieradius van 440 km in de stad. Concluderend kan ik zeggen dat de actieradius van de Audi Q4 Sportback 40 e-tron ergens tussen de 368 km en 440 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij wat koudere temperaturen tussen de 5,5 en 12 graden. Bij veel koudere temperaturen zal het waarschijnlijk minder zijn. In de zomer heb je waarschijnlijk meer bereik. Over zomer gesproken, ik heb een vergelijkbare test gedaan met de Q4 40 e-tron. Er zijn enkele verschillen tussen de reguliere Q4 en de sportback. De Q4 e-tron haalt een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 en de Sportback haalt een nog lager cijfer met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. De sportback weegt iets meer, 2.045 kilo versus 2020 kilo in de reguliere 40 e-tron.

e-tron

Het WLTP-bereik voor de reguliere e-tron is 521 km. Dus in vergelijking zou je met de Sportback iets betere resultaten moeten behalen. Laten we eens kijken naar enkele resultaten. De actieradius die ik in de stad haalde was 487 km en op de snelweg haalde ik 399 km. De temperatuur lag tussen de 15 en 20 graden. Ik heb ook een AC Chargingtest gedaan met de Q4 40 e-tron. Ik laadde de auto op aan een openbare lader. De openbare AC -oplader heeft een vermogen van 22 kW, maar de ingebouwde oplader van de Q4 heeft een vermogen van 11 kW, dus dit is wat we kregen. In werkelijkheid kostte het me 6h25 min om de batterij volledig op te laden van 15% naar 100%. Al met al denk ik dat deze auto zeer goed presteerde in de actieradiustest. Het is normaal dat je minder actieradius hebt bij koudere temperaturen en een actieradius van 368 km tot 440 km bij deze koudere temperaturen is volledig bruikbaar voor dagelijks rijden. Ik hoop dat ik wat vragen over deze auto heb kunnen beantwoorden. Mocht je meer willen weten over deze auto, dan zal ik binnenkort mijn volledige review met deze auto publiceren.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button